Zavratnica, uvala kraj istoimenoga sela nedaleko od Jablanca, nastala je potapanjem bujične doline. Duga je oko 900 m, a široka između 50 i 150 m. Obale su strme i visoke do 100 m pa podsjeća na mali fjord. Kako bi se zaustavio učinak bujice, tehnikom suhozida izgrađene su kaskade i terase na kojima su posađeni čempres, alepski i crni bor, smokva, crnika i drugo drveće.
U flori Zavratnice zabilježeno je 116 biljnih vrsta, od kojih su 24 zakonski zaštićene. Neke od vrsta su: Iris illyrica Tomm.(ilirska perunika), Salvia officinalis L. (ljekovita kadulja), Ruta graveolens L. (smrdljiva rutvica), Olea europaea L. (maslina), Agave americana L. (američka agava), Paliurus spina – christi Mill. (drača) i mnoge druge.
Uvala Zavratnica je dio NATURA 2000 – ekološke mreže sastavljene od područja važnih za očuvanje ugroženih vrsta i stanišnih tipova Europske unije. 1964. zaštićena je površina od 400 ha kao značajan krajobraz. Od 1981. sastavni je dio Parka prirode Velebit.
Početkom 20. stoljeća izgrađena je gornja staza s vidikovcem, te šetnica uz more. Negdje u to vrijeme Zavratnica postaje skrovito ljetovalište bečke i praške elite.
U ovom idiličnom krajobrazu Zavratnice nalazi se i tunel izgrađen 1930. godine. Čarobnoj privlačnosti Zavratnice nije mogao odoljeti niti poznati književnik Vjenceslav Novak koji je ovdje pronalazio inspiraciju za svoja djela.
Strmi obronci uvale Zavratnica zapečatili su sudbinu dva mlada pilota britanskih aviona. Krajem svibnja 1944. godine, otvaranjem baze na otoku Visu, počinju prvi napadi na brodove u sjevernom Jadranu. U Zavratnici, najznačajnije napade vršili su britanski Hurricane-i iz baze smještene u Italiji (6eskadrila). Svaki napad počinjao je s kopna prema moru, tom prilikom bi avioni ponirali kroz kanjon spuštajući se skroz do mora. U tri navrata avioni su srušeni. Prvi kobni pad aviona dogodio se 7. srpnja 1944. godine kada je pogođeni avion pilota Rolanda McCaffertyja (oznake KX804) udario u južni obronak brda uvale. Drugi gubitak dogodio se 27. kolovoza 1944. godine kada je u ranojutarnjem napadu pogođen avion Jamesa Browna. Avion (oznake KZ243) je na izlasku iz uvale udario u stijene i eksplodirao. Oba pilota se i danas vode kao nestali u akciji. Treći i posljednji pad aviona dogodio se 19. rujna 1944. godine, ali bez ljudskih žrtava. Pilot Ulrich je iskočio iz aviona kod zadarskog arhipelaga, te je spašen od strane partizanskog broda.
Na samom početku uvale mogu se vidjeti ostaci ratnog broda pod nazivom „Siebel trajekt“ odnosno desantna dvotrupna brodica, koja je bila proizvod njemačke mornarice izgrađene posebno za operaciju „Morski lav“. Povezivanjem dvaju pontona čeličnom platformom, pukovnik W. Siebel dobio je brod jednostavnog dizajna, čvrste konstrukcije i dobre otpornosti. Ovo jedinstveno plovilo pokazalo se vrlo korisnim kao transportni protuprovalni brod, topovnjača i minopolagač. U 2. svjetskom ratu, zahvaljujući svojim strmim i visokim obroncima, Zavratnica je bila odlično sklonište njemačkim ratnim brodovima. S obzirom da je 1944. godine u Jablancu i Zavratnici bila veća koncentracija njemački brodova, napadi su bili česti. Tako je dana 25. kolovoza 1944. godine uslijedio napad pet britanskih zrakoplova, a na meti su se našle dvije brodice (LF122 i LF126). Nakon drugog naleta, jedna od brodica je od zadobivenih oštećenja potonula neposredno uz obalu uvale gdje se i danas nalazi. Od broda je ostao samo čelični kostur koji otkriva njegovu veličinu, ali tajne i priče ostaju zauvijek potopljene.
Galerija
Kako doći
Do Zavratnice možete doći pješačkom stazom uz more iz pravca Jablanca, za otprilike 20 minuta hoda. Ukoliko je u vama više planinarskog i avanturističkog duha, u uvalu se možete spustiti planinarskom stazom iz sela Zavratnica.